Introduktion

Admiral B (1969-77) Opel Admiral blev introduceret i sidste øjeblik før bil ustillingen i Geneve i Mars måned 1969 sammen med den nye Kaptän og Diplomat. Produktionen af Kapitän ophørte efter Maj måned 1970 på grund af dårlige salgstal. Produktionen af Admiral og Diplomat fortsatte til 1977, indtil de blev erstattede af Senator modellen i 1978.

Produktion

I hele produktion forløbet kunne Admiralen fås med en 6 cylindret række motor på 2.8 liter enten som: (130 HK Opel Admiral) eller (145 HK Opel Admiral 2800 S) udgaven, eller med elektronisk indsprøjtning ( 177 HK Opel Admiral E). Det var første gang at Opel biler kunne leveres med indsprøjtning som tilvalg. Alle motorer kunne leveres med enten en 4 trins manuel gearkasse eller Opel's egen 3 trins automatiske gearkasse. Fra Januar 1972 kunne Admiral E kun leveres med automatgear som eneste tilvalg.

Teknisk inovation

Som noget nyt i forhold til A modellerne blev B modellen leveret med en bagaksel af De Dion typen som har den egenskab, at den giver meget høj komfort samt gode køreegenskaber.

Miljø

Fra 1975 og frem blev motorerne drosslet ned til respective 129/140/160 HK af miljø hensyn. Opel fremstillede i alt 33,000 Admiral B modeller fra 1969 til 1977.

MOTOR

      • Volumen: 2,8 liter
      • Boring: 92 cm
      • Slaglængde: 69,8 cm
      • Max effekt (DIN): 158 hk / 5300 omdr./min Moment: 24 kpm / 4000 - 4400 omdr./min
      • Kompression: 9,5:1

DÆK

  • 195 HR-14

RUMMÅL

      • Benzintank: 80 liter
      • Kølesystem: 7,8 liter
      • Motorolie: 4 liter

Mål Og Dimmensioner

  • Akselafstand: 2845mm
  • Sporvidde for: 1510 mm
  • Sporvidde bag: 1505 mm
  • Længde: 4900 mm
  • Brede: 1852 mm
  • Højde: 1445 mm
  • Vendediameter: 11.8 meter
  • Vægt: 1495 kg

Produktionstal for B model

      • Kapitän:    11.017 stk.
      • Admiral:    31.827 stk.
      • Diplomat:  18.725 stk.